Dobór kolorów w obrazie nie jest bez znaczenia, szczególnie jeśli chcemy uzyskać wrażenie harmonii i sprawić aby obraz był przyjemny dla oka. Żle użyte kolory będą irytowały oglądającego lub męczyły oczy. Mogą też sprawić, że obraz będzie chaotyczny i będzie wiadomo o co w nim chodzi. Oglądający nie będzie wiedział co jest ważne, gdzie ma patrzeć i w rezultacie nie zauważy tego co jest w obrazie istotne. Uzna, że obraz jest nieciekawy i nic nie przyciąga uwagi.

Kolor stanowi narzędzie aby podkreślić to co jest ważne a stonować to co jest mniej ważne. Stosując kolory mamy różne możliwości ich traktowania:

  • nasycenie – czyli intensywność barwy. Kolory mniej nasycone wydają się nudne i poszarzałe. Kolory intensywne wydają się żywe i pełne energii.
    • Wysokie i niskie nasycenie Z nasyceniem należy uważać i stosować wysokie nasycenie raczej dla elementów ważnych. Zbyt wiele nasyconych kolorów sprawia, że wzrok się męczy, obraz wydaje się chaotyczny. Ponadto zbyt nasycone kolory wyglądają nienaturalnie. Element o wysokim nasyceniu koloru automatycznie przyciąga wzrok. Jeśli taki element jest jeden, wiemy na co patrzeć. Jeśli takich elementów jest wiele, oko skacze od fragmentu do fragmentu i męczy się.  Nasycenie używane jest jako element kompozycyjny.
    • Działanie na emocje Wysokie nasycenie kojarzy się z radością, szczęściem, pozytywnymi nastrojami. Zaś mniej nasycone kolory kojarzą się ze smutkiem i ponurym nastrojem.
  • jasność, walor.  Oznacza natężenie światła w tonie kolorystycznym. W programach graficznych uzyskuje się przez rozjaśnienie lub przyciemnienie kolorów. Barwy jasne wydają się lekkie, zaś ciemne ciężkie, dlatego decydują o ciężarze i masywności obrazu.
  • kontrast czyli zestawienie przeciwieństw. Kontrastu zyskujemy nie tylko przez zestawienie światła i ciemności, lecz także przez zestawienie czystych, nasyconych kolorów leżących najdalej od siebie na kole barw. Kontrast uzyskuje się także przez walor czyli zestawienie kolorów najjaśniejszych i najciemniejszych. Kolejny sposób uzyskania kontrastu to zestawienie barwy nasyconej z nienasyconą, barwy czystej z barwą przełamaną czernią lub szarością.

Wyżej wymienione sposoby traktowania kolorów używamy po to aby opowiedzieć historię, przyciągnąć uwagę oraz nadania nastroju. Ważne jest aby ich nie używać w sposób nadmierny.

Harmonijne zestawienia kolorystyczne

Niektóre zestawienia kolorystycznie działają lepiej niż inne. Dlatego używamy kilku pasujących do siebie kolorów, które będą dominowały w obrazie.

Monohromatyczny

Wybieramy jeden kolor i używamy jego różnych odcieni, nasycenia, jasności. Odcienie te możemy łączyć z kolorami neutralnymi jak biały, czarny i szarości. Obraz będzie sprawiał wrażenie spokoju i harmonii, nie będzie zaś ekspresyjny.  Z drugiej strony obraz budowany w oparciu o jeden kolor będzie tworzył specyficzną atmosferę, która robi duże wrażenie.

 

Kolory obok siebie na kole barw

Pasują do siebie kolory, które sąsiadują ze sobą na kole barw. Sąsiadujące kolory są przyjemne dla oka i tworzą nastrój spokoju. Wydają się naturalne, gdyż często występują w przyrodzie.

Możemy wybrać od 2 do 5 kolorów.  Jeden z kolorów powinien być dominujący, zaś pozostałe służyć do ożywienia obrazu. Jest to zestaw bardziej ożywiony niż monochromatyczny lecz w dalszym ciągu spokojny.

 

Kolory leżące na rogach trójkąta

Trzy kolory które leżą na rogach trójkąta ułożonego na kole barw. Tworzą one harmonijny zestaw, ładny kontrast. Najlepiej potraktować jeden z nich jako dominujący, zaś dwa pozostałe użyć w mniejszej ilości.

Zestawienie to daje dobre efekty w obrazach, które emanują energią, są wesołe, pełne życia. Dobrze sprawdza się w grafice komputerowej, rysowaniu komiksów itp.

 

Kolory dopełniające

Leżą one dokładnie po przeciwnej stronie na kole barw.  Są naturalnie przyjemne dla oka i dobrze wyglądają obok siebie. Są to kolory zimny i ciepły.

Ważne jest aby nie używać tych 2 kolorów w jednakowej ilości. Jeden z nich powinien dominować i lepiej aby był to kolor słabszy.

Tworzą one największy kontrast.Kolory te wzajemnie zwiększają swoją intensywność. Lecz zmieszane neutralizują się i tworzą w efekcie kolor bardziej stonowany.  Warto pamiętać, że kolory te mogą zmieszać się w mózgu oglądającego. Gdy oglądamy obraz z bliska kolory dopełniające ożywiają się wzajemnie. Natomiast gdy oglądamy obraz z dystansu kolory te mieszają się i z daleka będą wyglądały na bardziej neutralne, wpadające w brąz.

Możemy użyć 2 par kolorów dopełniających. Wtedy uzyskujemy zasadę prostokąta. Ten zestaw kolorystyczny jest najbardziej bogaty, gdyż używamy 4 kolorów. Jednocześnie najtrudniej jest go zbilansować aby towrzyły harmonijny układ. Najlepiej wybrać jeden z tych kolorów jako dominujący.

 

Rozdzielone kolory dopełniające

W tym układzie jeden z kolorów dopełniających zostaje rozdzielony na dwa kolory, które go tworzą. Uzyskujemy w ten sposób zestaw 3 kolorów. Uzyskujemy duży kontrast, a jednak łagodniejszy niż zestaw 2 kolorów dopełniających. Efektem jest obraz o różnorodnej kolorystyce a jednocześnie przyjemny dla oka.

Kombinacją tego okładu jest zestaw 4 kolorów będących składowymi 2 kolorów dopełniających.

Zasada generalna – nigdy nie używaj tych kolorów w równych ilościach. Najlepiej wybrać jeden jako dominujący, zaś pozostałe zastosować w mniejszych ilościach.

 

 

 

 

 

 

 

<a href=”https://www.vecteezy.com”>Free Vector Art by Vecteezy</a>

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *