Wiele osób chciałoby nauczyć się rysować lub z zazdrością patrzą na tych, którzy dobrze rysują. Z reguły jednak stopują ich etykiety, które nadano im lub sami sobie nadali, najczęściej w dzieciństwie (ja umiem rysować lub ja nie umiem rysować). Dotyczy to wszystkich umiejętności, nie tylko rysowania, chociaż większość czynności wydaje się łatwiejsza do nauczenia. Trudno powiedzieć czy  w grę wchodzi tu tak zwana wiara lub niewiara w siebie. Generalnie utarło się przekonanie, że wszelkiego typu działalność artystyczna, czy to jest rysowanie czy śpiewanie, wymaga talentu, z którym musisz się urodzić.

Pojawiają się jednak głosy mówiące, że tak nie jest. Talent stanowi tylko 5% wkładu, zaś reszta to praca i czas. Tak naprawdę najważniejsze są chęci, czyli po prostu czy chcesz się tym zająć i poświęcić temu swój czas i czy to ci sprawia przyjemność.

Istnieje jednak szereg zakorzenionych mitów, które powstrzymują ludzi od zajmowania się działaniem, które sprawiłoby im dużo satysfakcji.

Do rysowania trzeba mieć talent, albo to umiesz albo nie.
Mówiąc o dobrym rysunku mamy na myśli rysunek realistyczny. Im bardziej realistyczny tym lepiej. Tymczasem istnieją najróżniejsze formy rysunków i rysowania, które nie są realistyczne. Przykładem mogą być rysunki w dowcipach, rysowanie wzorów wszelkiego typu itp. Wielu artystów świetnie rysowało realistycznie ale uznali, że nie na tym polega ich droga artystyczna. Choćby Picasso, który wybrał drogę malarstwa nie realistycznego. Z reguły artyści, którzy osiągnęli pewien etap profesjonalizmu dochodzą do momentu, gdy chcą tworzyć coś nowego, coś czego jeszcze nie było i odchodzą od realistycznego malowania. Niemniej jednak można od razu wybrać inną drogę i iść w kierunku koloru lub rysowania scenek. Drogi do czerpania przyjemności z tworzenia sztuki są bardzo różne.

Myślenie “umiem” lub “nie umiem” jest myśleniem czarno-białym, które mocna ogranicza. W przypadku większości umiejętności, istnieje wiele etapów pomiędzy początkującym a mistrzem. Poszczególne etapy pokonuje się poświęcając czas. I tu jest, niestety, zła wiadomość. Im wyższy etap umiejętności osiągniemy, tym trudniej jest przejść do kolejnego etapu i tym więcej czasu to zajmuje.

Talent bywa czasem przeszkodą. Ludziom utalentowanym szybciej przychodzi pokonywanie pierwszych etapów nauki. Wydaje im się, że tak łatwo  będzie zawsze. Mogą jednak utknąć w połowie drogi. Najczęściej dzieje się to na etapie, gdy już nauczyli się świetnie rysować realistycznie. Ciężko jest im posunąć się dalej w kierunku bardziej kreatywnym. Natomiast osoba, której jest trudno od samego początku, przyzwyczaja się do ciężkiej i systematycznej pracy i powoli idzie do przodu. Nie bez kozery mówi się, że nierzadko ślimak szybciej dotrze do mety niż chart.

Ogromne znaczenie ma wiedza i analiza. Na przykład samo rysowanie postaci wiele razy nie posunie cię za wiele naprzód. Zaś zdobycie wiedzy o strukturze szkieletu i budowie człowieka, od razu daje podstawę do lepszego rysowania. Kto wie czy nie ważniejsza jest wiedza. Na przykład, ktoś komu kiepsko idzie rysowanie ludzi, przeanalizuję budowę anatomiczną człowieka, perspektywę, układ ruchu, i dojdzie na czym rzecz polega.

Obraz wyszedł lub nie wyszedł
Pozornie wydaje się, że jeśli masz talent to wyjdzie ci piękny obraz. Wydaje się, że po prostu zasiadasz do malowania lub pisania i, jeśli masz talent, wszystko przychodzi samo. Wydaje się, że pisarz zasiada do pisania, lub malarz do malowania, i spływa na niego wena. I to jest prosta droga to przypadkowego efektu, który wyszedł lub nie.

Mit ten staje się tym bardziej popularny, że wielu wybitnych ludzi opowiada, że ich kreatywność jakby spływa na nich jakby z zaświatów. Pomysły przychodzą same nie wiadomo skąd. Również zauważyłam to zjawisko na sobie. Jednak dzieje się tak, jeśli działa się w jakiejś dziedzinie długi czas. Ponadto potrzebny jest tu komfort psychiczny – dużo czasu, duży wybór materiałów, kiedy możesz się bawić tym co robisz. Ale dobre pomysły i kreatywność przychodzą także gdy jesteś pod presją. Tak czy owak kreatywność rośnie w miarę nabywania doświadczenia. Uczysz się technik, zdobywasz wiedzę i mózg ma więcej informacji, na podstawie, których może kreować.

Uważamy talent za coś lepszego od zwykłych umiejętności. Zwykle umiejętności może nabyć każdy, a talent przecież pochodzi od Boga. Tymczasem osoba utalentowana, bez wypracowanych umiejętności i wiedzy, trudniej idzie do przodu niż osoba mająca duże umiejętności. Chodzi o to, że utalentowany rysownik tworzy i czasem rysunek wychodzi czasem nie. Jeśli wyjdzie coś super, cieszy się ale nie wie dlaczego ten rysunek akurat się udał. Nie umie powtórzyć sukcesu i liczy na spływającą na niego wenę. Tymczasem, ktoś kto wypracował umiejętności, wie co zrobił dobrze i umie ten efekt powtórzyć.

Warto poddać swoje prace analizie i zastanowić się dlaczego jedne wyszły dobrze a inne nie. Czasami przyczyna jest trywialna. Tysiące razy widzimy psa i wydaje się oczywiste, że wiemy jak wygląda. Ale gdy chcemy go narysować z pamięci, okazuje się, że nie wiemy jak zbudowane są jego łapy. Osobiście przekonałam się o tym, gdy pierwszy raz chciałam zrobić ceramiczną figurkę psa.

Dobry rysunek to realistyczny rysunek

Kiedyś obrazy zastępowały fotografię. Malarze byli w zasadzie rzemieślnikami, których zadaniem było uwiecznienie rzeczywistości. Klient życzył sobie portretu konkretnej osoby lub obrazu jakiejś sceny historycznej. Artysta niestety ryzykował, że jego wizja artystyczna (czyli coś od siebie) może się klientowi nie spodobać.

Pozornie wydaje się, że rysunek to mniej więcej to samo co zdjęcie. Tymczasem rzeczywistość widziana oczami i przetworzona przez mózg, nie jest dokładnie tym samym co uwiecznia aparat fotograficzny, który jest bezduszną maszyną. Faktem jest również, że piękne zdjęcia są najczęściej edytowane aby uzyskać atrakcyjny efekt.

To co widzimy jest przetwarzane przez mózg, uczucia, doświadczenia. Ludzie patrzą na to samo, a każdy widzi  inaczej.

Ludzie mają dużą zdolność do rozpoznawania wzorów. Wystarczy pare kresek ułożonych w formie ludzika i rozpoznajemy, że chodzi o człowieka a nie psa czy coś innego.

Dlaczego więc ograniczać się do rysowania realistycznego i odtwarzania rzeczywistości, kiedy mamy do dyspozycji dużo szersze możliwości działań twórczych. Możemy pokazać rzeczywistość na wiele różnych sposobów.

Dobry artysta powinien umieć narysować wszystko

Uważa się, że należy się specjalizować. Jeśli starasz się nauczyć wszystkiego, w efekcie stajesz się przeciętny we wszystkim. Nie można nauczyć się wszystkiego. Dlatego lepiej wybrać sobie temat, który cię bardziej pociąga.

Faktem jest, że doświadczeni rysownicy, mogą teoretycznie rysować wszystko, gdyż szybciej będą w stanie nauczyć się rysowania nowych tematów.

Warto się specjalizować (jeden woli rysować portrety, inny pejzaże). Niemniej jednak dobrze jest od czasu do czasu spróbować czegoś innego, dla dobra własnej kreatywności.

One Comment
  1. Cieszę się ogromnie, że trafiłam na tą stronę, bo jest tu mnóstwo przydatnych informacji 🙂 Rysuję amatorsko, próbuję się jak najbardziej rozwijać i naprawdę dowiedzialam się ciekawych rzeczy o kompozycji, ułożeniu linii, barwach. Dziękuję 🙂

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *