Tempera jajowa stanowi dawną technikę malarstwa znaną od starożytności i najbardziej popularną w średniowieczu. Technika ta jest trudniejsza od malarstwa olejnego, gdyż farba szybko wysycha, ponadto jaśnieje po wyschnięciu i trudno jest dobrać i mieszać kolory.
Technologia ta wydaje się początkowo trudna, gdyż wymaga przygotowania farb. Farby temperowe kupujemy w postaci sproszkowanych pigmentów, które następnie łączymy z żółtkiem jajka rozcieńczonym wodą. Żółtko ostrożnie wyjmujemy z pokrywającej je osłonki i dodajemy tyle samo wody. Tak przygotowaną farbą malujemy rozcieńczając wodą.
Tempera jest farbą kryjącą, ale można również malować laserunkowo. Trudno jest uzyskać odpowiednio gładkie duże powierzchnie, np. tła, dlatego też bardziej skupiamy się na malowaniu kreską. Możemy uzyskać bardzo precyzyjne kreski. Po wyschnięciu farba jaśnieje co stanowi trudność przy doborze odcieni. Po wyschnięciu obraz przypomina nieco fresk na ścianie, gdyż tempera jest matowa i nie ma połysku.
Moje prace w historycznej technice tempery jajowej
Technika malowania
Kalkujemy rysunek na deskę. Rysunek wzmacniamy tuszem. Na niektórych obrazach widać wcześniejszą warstwę tuszu co dodaje precyzji. Następnie malujemy warstwowo, przez nakładanie kolejnych cienkich warstw farby.
W dawnych czasach jako podobrazie stosowano drewno. Obecnie temperę można wykorzystać na każdym podłożu.
Moje doświadczenia z temperą
Początkowo technika ta sprawiała mi sporą trudność, szczególnie że po namalowaniu warstwy okazywało się, że po wyschnięciu kolor był zupełnie nie ten. Rozrabianie proszku z żółtkiem jest też trochę kłopotliwe. Szczególnie, że trzeba rozrobić tylko tyle ile potrzeba, gdyż przygotowana farba szybko wysycha. Jajko też można użyć tylko tego samego dnia. Ostatecznie można przechować je w lodówce do następnego dnia.
Po jakimś czasie jednak nabrałam wprawy i technika ta bardzo mi się spodobała. Pozwala na malowanie precyzyjne, cienką warstwą. Tempera nie marze się tak jak farmy olejne, które trzeba zostawić do wyschnięcia przed nałożeniem kolejnej warstwy. Tempera jest kryjąca dlatego wszelkie błędy można poprawiać kładąc kolejną warstwę.
Szybkie schnięcie umożliwia długą pracę nad jednym obrazem. Natomiast po skończonej pracy należy szybko i dokładnie umyć pędzle, gdyż jajka po zaschnięciu nie da się odmyć.