Malowanie olejne wiąże się z wieloma kosztami i jest zajęciem znacznie bardziej kosztownym niż rysowanie ołówkiem na kartce papieru. Kosztowne są nie tyle farby i media, które wystarczą na długo, co pędzle, podobrazia i konieczność zakupu różnych przyborów. Dlatego czasem przeraża konieczność dużej inwestycji, jeśli chcemy zacząć malować.

Można jednak znacznie obniżyć koszty stosując zasady oszczędności, kupując tylko to co niezbędne i nie marnując materiałów.

Ważne jest aby zdecydować się na produkty  dobrej jakości, co w rezultacie ograniczy koszty. Zarówno doświadczeni jak i początkujący malarze, często wydają niepotrzebnie pieniądze, na pędzle lub farby złej jakości, które nie dają pożądanych efektów, zużywają się szybciej.

Niezbędne minimum

pędzle

Niezbędne minimum to 10 pędzli: 8 szczeciniaków płaskich i kocich języczków o różnej szerokości, 2 okrągłe szczeciniaki lub syntetyczne. Dobrze jest mieć także pędzle sobolowe, a szczególnie pędzle Kolinsky. Są one jednak drogie.

Zdaniem innych specjalistów absolutne minimum to: 2 cienkie pędzle do detalu, 4 wąskie pędzle typu koci języczek, 2 średnie pędzle typu koci języczek. Jednak im więcej pędzli się posiada i używa tym malowanie jest łatwiejsze.

Rodzaje pędzli do malarstwa olejnego według kształtu:

  • okrągłe i okrągłe ostro zakończone –
  • płaskie prosto ścięte (bright, flat)
  • płaskie za kończone okrągło (flibert, koci języczek)
  • wachlarz (fan)
  • płaski skośnie ścięty

farby

Lepiej zaopatrzyć się w farby dobrej firmy, zaś unikać farb szkolnych, niskiej jakości, gdyż nie uzyskamy dobrych efektów malarskich. Nierzadko za brak efektów winę ponoszą niskiej jakości materiały a nie nasz brak talentu lub pracy.

Wystarczy minimalny zestaw kolorów, gdyż inne odcienie można uzyskać poprzez mieszanie. Ceny farb zależą od kolorów, dlatego warto zaopatrzyć się w niezbędne minimum niezbyt drogich kolorów:

  • biel tytanowa
  • żółta ochra
  • siena palona
  • czerwień wenecka
  • magenta
  • ultramaryna
  • umbra palona

Najbardziej ograniczona paleta, z której można uzyskać inne kolory przez mieszanie zawiera:

  • biel tytanowa
  • żółć kadmowa
  • czerwień kadmowa
  • ultramaryna
  • umbra palona

Jak oszczędzać koszty przez ekonomiczne używanie materiałów:

  • oszczędzanie farby na palecie – warto tak zaplanować pracę aby nie marnować farby i wycisnąć na palecie mniej więcej tyle ile potrzeba. Zawsze można dodać w czasie pracy.
  • przechowywanie farby – farby olejne szybko zasychają pod wpływem powietrza. Tego co zostanie na palecie nie da się wykorzystać już następnego dniaP. Istnieje kilka sposobów, które pozwolą przechować farby przez kilka dni w postaci niezaschniętej
    • Aby przechować niezużyte farby przez pare dni można je przechować w zamrażalniku. Lepiej umieścić je w jakimś pojemniku tak aby nie zetknęły się z produktami spożywczymi.
    • Innym sposobem jest przechowanie farb w wodzie, gdyż tam powietrze nie dochodzi.
    • Kolejnym sposobem jest owinięcie farb folią. Należy lekko przycisnąć folię wokół tak aby usunąć jak najwięcej powietrza.
  • farba zasycha na powierzchni, dlatego warto usunąć zwierzchnią zaschniętą warstwę przy pomocy szpachelki, gdyż może okazać się że pod spodem jest jeszcze sporo dobrej farby
  • pozostałe na palecie farby można wykorzystać na stworzenie tzw. “błota“. Mieszamy wszystkie resztki farby i uzyskujemy szarobrązową masę. Błoto można przechować w szczelnie zamkniętym słoiku. W zasadzie najczęściej używa się koloru brązowego, dlatego takie błoto będzie przydatne, np. do tonowania innych kolorów. Dzięki temu nie zużywamy czystych barw. Warto pamiętać aby do błota nie używać niebieskiego ftalowego, który jest bardzo intensywny i nadaje błotu specyficzny odcień.
  • medium należy przygotować tyle ile będzie potrzebne, gdyż łatwo wyparowuje. Dlatego też najlepiej przygotować mieszankę medium w niewielkiej ilości i przechowywać w szczelnie zakręconym słoiku, zaś do malowania wylewać pare kropli w małym pojemniczku, tyle ile akurat będzie potrzeba. Ja nalewam sobie trochę medium do małej blaszanki, a potem dolewam w razie czego.
  • oszczędzanie terpentyny lub rozpuszczalnika do płukania pędzli. Można go przechowywać w słoiku, najlepiej zakręconym aby nie wdychać oparów. Resztki farby po opłukaniu pędzla opadają na dno. Gdy rozpuszczalnik się ustoi, można wylać czysty płyn, oczyścić słoik z resztek farby i zpowrotem wlać płyn.
  • akrylowa podmalówka – farby akrylowe są tańsze niż olejne, dlatego można zaoszczędzić używając akrylowego podkładu lub podmalówki. Można malować farbami olejnymi na podłożu akrylowym. Natomiast nie można malować akrylami na farbach olejnych. Wielu artystów preferuje malowanie na ciemnym podłożu i w tym celu barwi płótno. Można w tym celu użyć farb akrylowych, które są tańsze. Niektórzy malarze wykonują również podmalówkę akrylami, gdyż w ten sposób mogą namalować obraz szybciej. Pierwszą warstwę obrazu, tło, malują farbami akrylowymi, które szybko schną. Dzięki temu po wykonaniu podmalówki, można po ok. 15 minutach malować dalej farbami olejnymi.
  • paleta – zamiast kupować profesjonalną drewnianą paletę, można użyć np. kawałek szkła, który doskonale nadaje się na paletę.

Konserwacja pędzli

Jest to pracochłonne zajęcie, ale konieczne. Nie można zostawić pędzla ubrudzonego farbą na dłużej niż kilka godzin, gdyż zaschniętej farby nie da się już odmyć. Najczęściej myje się pędzle przy użyciu wody i mydła lub płynu do mycia naczyń. Pędzle należy umyć bardzo starannie aby nie pozostały na nich resztki farby. Umyte pędzle można użyć dopiero następnego dnia, kiedy dokładnie wyschną.

Istnieje wiele szkół postępowania z pędzlami.

Niektórzy artyści w ogóle nie myją pędzli. Wychodzą z założenia, że nigdy nie maluje się czystymi farbami z tuby, zaś kolory muszą być jakoś złamane.  Nie dobrze jest jedynie malować czerni brudnymi pędzlami. Dlatego lepiej, w tym przypadku, mieć osobne pędzle do czerni.

Autor tego poradnika radzi aby nie myć pędzli, lecz wytrzeć je z resztek farby papierowym ręcznikiem a następnie zamoczyć je w specjalnym płynie  (olej słonecznikowy lub makowy dla artystów + 2% oleju gożdzikowego). W ten sposób można przechowywać pędzle nawet kilka tygodni. Nie zaleca się używania oliwki dla dzieci do maczania pędzli, gdyż ona nigdy nie wysycha i nie powinna dostać się do farb na obrazie.

Autor nie zaleca mycia w wodzie i mydle, lecz w rozpuszczalniku, oczywiście nie można zapomnieć o dobrej wentylacji aby nie wdychać oparów.

Inni znawcy twierdzą, że taki sposób jest dobry dla pędzli szczeciniaków, natomiast nie nadaje się dla pędzli syntetycznych, które zaczną się rozcapierzać.

Ja swoje pędzle myję w wodzie i szarym mydle lub mydle hipoalergicznym. Nie jest to aż tak bardzo pracochłonne lecz zawsze boję się, że nie domyję dokładnie, szczególnie u nasady, i pędzel się rozcapierzy na wszystkie strony. Niestety ciągle się to zdarza, szczególnie w przypadku pędzli syntetycznych.

Co zrobić aby pędzle się nie wywijały? Trzeba nauczyć się ciągnięcia pędzla a nie pchać go w czasie malowania.
Aby przełożyć pędzlem trochę farby w inne miejsce, trzeba przyłożyć, przycisnąć, okręcić ruchem spiralnym do tyłu, tak aby nie pchać pędzla do przodu. Najlepiej do przekładania farb lub mieszania używać szpachli.

Jak oczyścić pędzle w czasie malowania?

W czasie malowania pędzle się brudzą. Co zrobić jeśli chcemy użyć tego samego pędzla do innego koloru? W zasadzie najlepiej mieć dużą ilość pędzli.

Można płukać pędzle w rozpuszczalniku lub terpentynie. Płyn lepiej trzymać w zakręconym słoiku aby go nie wdychać. Zauważyłam, że ta metoda niszczy pędzle syntetyczne, które wywijają się na zewnątrz.

Niektórzy artyści radzą wytrzeć pędzel papierowym ręcznikiem, następnie umoczyć trochę w czarnej farbie (ultramaryna+umbra palona), rozetrzeć na palecie i wytrzeć jeszcze raz.

 

 

Leave a reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *